Mobiele aanpassing als een SEO-tool

drupal web design

De taak van mobiele SEO is om de zichtbaarheid van de site in mobiele versies van zoekmachines te verbeteren en daardoor het mobiele verkeer te vergroten. Mobiele SEO overlapt vaak met het mobielvriendelijke concept dat door Google is geïntroduceerd, wat inhoudt dat een website moet worden aangepast aan mobiele apparaten. Ze zijn nauw met elkaar verbonden: zonder de een kan er geen ander zijn.

Als u geeft om de effectiviteit van uw project, zijn er 3 belangrijke redenen om uw site aan te passen.

  • Aanpassing als rangschikkingsfactor (vermeld in februari 2015 op de officiële Google-blog).
  • Veranderingen in posities in Google na aanpassing – 57% van de posities verbeterde.
  • Verlaagd bouncepercentage.
  • Na aanpassing van de website daalde het bouncepercentage met 4,4%.
  • Verhoging van de conversie.
  • De conversie van mobiel verkeer steeg met 1%.

Tools voor het detecteren van fouten die optreden bij het bekijken van de site op mobiele apparaten

Search Console

Het is vrij eenvoudig om fouten te identificeren die optreden bij het bekijken van een site op smartphones en tablets: alle benodigde informatie bevindt zich in de Search Console (voorheen Google Webmaster Tools): sectie “Zoekverkeer”, item “Gemak van bekijken op mobiele apparaten”.

Deze methode is alleen beschikbaar voor sites die zijn geverifieerd in Search Console. Door een site in te dienen, ontvangt u uitgebreide aanbevelingen voor elk probleem en een lijst met pagina’s waarop dit probleem zich voordoet.

De mobielvriendelijke testtool van Google kan elke site testen zonder deze toe te voegen aan Search Console.

Het verschilt van de anderen doordat u hier kunt zien hoe uw site eruitziet op verschillende soorten apparaten: een monitor, een tablet in horizontale en verticale posities en een smartphone in dezelfde posities.

Google Chrome

Voor Google Chrome-gebruikers is er een handige tool ingebouwd om de aanpassing te controleren in de browser. Druk op F12 op de experimentele site, klik in de linker werkbalk die onderaan wordt geopend op het smartphonepictogram. De browserwerkruimte is nu geschaald om op het geselecteerde mobiele apparaat te passen. Bovenaan dit blok kunt u een van de verschillende populaire apparaten en de locatie (verticaal of horizontaal) kiezen. En door aan de rand van het raam te trekken, kun je zien hoe de site zich aanpast aan de gegeven grootte.

Fouten

In de meeste gevallen verschijnen de eerste fouten op niet-aangepaste sites.

Viewport niet geconfigureerd

Deze fout verschijnt wanneer de sitepagina niet wordt aangepast aan de grootte van het mobiele browservenster. Als resultaat kunnen we de afgekapte tekst, afbeeldingen en siteblokken zien.

Eén oplossing: pagina’s moeten de viewport-metatag in de head-container bevatten. Het vertelt de browser hoe hij de paginagrootte en schaal kan bepalen.

Kleine lettergrootte

Deze fout is niet alleen beladen met het feit dat sommige teksten niet kunnen worden gelezen zonder schaalvergroting, maar ook met het feit dat het bijna onmogelijk is om een ​​link in een menu of tekst te volgen, en dit bemoeilijkt de navigatie op de site enorm. Het wordt aanbevolen om de basislettergrootte in te stellen op 16 pixels.

Interactieve elementen zijn te dichtbij

Als links, formuliervelden, knoppen en andere aanklikbare elementen van de site zich op korte afstand van elkaar bevinden, is het doel om erop te klikken met uw vinger een orde van grootte moeilijker dan met een muiscursor. Daarom moeten dergelijke elementen op een afstand van ongeveer 10 mm van elkaar worden geplaatst (de gemiddelde breedte van de vingertop van een persoon).

Met behulp van Flash

De meeste mobiele browsers ondersteunen het afspelen van Flash-inhoud niet. Als alternatief kan HTML-5 worden gebruikt.

Soorten sites

Er zijn drie hoofdtypen sites in termen van lay-out die correct worden weergegeven op mobiele apparaten: responsief ontwerp, dynamische weergave en een apart domein met een mobiele versie.

Adaptief ontwerp

Google raadt het gebruik van deze optie aan, aangezien wanneer u een site met een responsief ontwerp opent vanaf elk apparaat (het maakt niet uit, vanaf een pc of smartphone), we hetzelfde antwoord van de server ontvangen, dezelfde HTML-code en de site-elementen worden getransformeerd CSS-stijlen gebruiken. Zo voorkom je fouten bij het indexeren van de site tijdens promotie, en een constante URL maakt het makkelijker om content te delen.

Dynamische weergave Bij deze optie wordt de definitie van een apparaat dat de site bezoekt, geconfigureerd op serverniveau, en afhankelijk van het apparaat waarop de gebruiker is ingelogd, wordt een andere HTML-code naar de server gestuurd: voor een gebruiker die zich heeft aangemeld vanaf een smartphone wordt een site met één HTML-code weergegeven, en voor een gebruiker die is aangemeld vanaf een pc – met een andere.

Subdomein met mobiele versie

Met deze optie wordt een aparte site voor de mobiele versie aangemaakt: m.site.ru, mobile.site.ru, etc. Je moet hier voorzichtig zijn, aangezien het subdomein dezelfde structuur heeft en bijna dezelfde inhoud (meestal vereenvoudigd), dus Standaard worden pagina’s gemaakt met dezelfde inhoud, d.w.z. duplicaten, wat een negatieve invloed heeft op zoekmachines. Het is noodzakelijk om de tags rel = “canonical” en rel = “alternate” correct op de hoofd- en mobiele domeinen te plaatsen, zodat Google correct kan bepalen waar de originele pagina is en waar het duplicaat is.

Het komt vaak voor dat een gebruiker, die geen tijd heeft om een ​​interessant artikel op een smartphone te lezen, het opslaat in bladwijzers. En wanneer u het op een pc opent, wordt dezelfde mobiele versie van de site geopend en is er geen omleiding naar de hoofdsite. Om dit te voorkomen, moet u in dergelijke gevallen een omleiding maken naar de hoofdsite, het apparaat van de gebruiker bepalen of gewoon een responsief ontwerp gebruiken.

Daarnaast zijn er andere manieren om een ​​mobiele site te implementeren. Maak bijvoorbeeld in de submap site.com/m/ of voor elk apparaat uw eigen ontwerp. Dit maakt het gemakkelijker om de conversie van de site in het doelsegment te controleren: door uw eigen ontwerp voor elke versie van de site te maken, is het gemakkelijker om u aan te passen aan het publiek. Als u tijdens de controles enkele fouten of onjuiste weergave in de mobiele browser hebt ontdekt, is het noodzakelijk dat de lay-outontwerper de weergave in alle belangrijke formaten configureert, anders blijven potentiële klanten van mobiel verkeer alleen potentiële klanten.

De beste optie is om de site-aanpassing in de ontwikkelingsfase te ontwerpen. Dit bespaart u geld op het extra werk van de lay-outontwerper en verhoogt de dynamiek van de projectontwikkeling zowel op het gebied van conversies als op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html