Het voorkomen van een winterdepressie

Je goed voelen is van groot belang. Je leeft maar één keer dus het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt over jezelf en je leven. Dit resulteert er niet alleen in dat jij je prettig voelt, het zorgt er ook voor dat de mensen om jou heen zich prettig voelen. Als mensen zien dat jij je prettig voelt geeft dit hun een gerust gesteld gevoel en daarnaast behandel je mensen beter. Mensen voelen zich in de winter minder goed dan in de zomer. Dit heeft te maken met overschotten van bepaalde stoffen en tekorten van de anderen in je hersenen en je hormonale stelsel. Het is een vrij lastig biologisch proces dat ik in dit artikel zo makkelijk mogelijk probeer uit te leggen. Op deze manier hoop ik dat jullie je winterdepressie goed doorkomen.

Melatonine overproductie.
Het hormoon melatonine wordt geproduceerd in je hersenen. Dit hormoon reguleert je lichamelijke klok en zegt dus eigenlijk wanneer het tijd wordt om te slapen en wanneer je dus moe moet worden. De melatonine productie stopt op het moment dat je hersenen geconfronteerd worden met licht. In de winter is het snel donker en dat zorgt dus dat je melatonine vroegtijdig begint met produceren en tot laat in de ochtend door gaat. Hierdoor kan je een loom en vermoeid gevoel krijgen. Je kan doormiddel van een daglichtlamp ervoor zorgen dat je hier geen last meer van hebt.

Vitamine D tekort
Naast vitamine C is het waarschijnlijk de bekendste vitamine. Het is de meest bijzondere vitaminen omdat je lichaam in staat is het te produceren als er zonlicht in contact komt met je huid. In de winter zien we helaas vaak een heleboel grijze, donkere wolken en krijg je dus minder zonlicht te zien. Dit zorgt ervoor dat je een tekort opbouwt aan vitamine D. Dit is een belangrijke vitamine die ervoor zorgt dat je je goed voelt

Voor meer info : volg de link