Verschil Google Adwords en Vindbaarheid Optimalisatie

De vraag die ik regelmatig krijg: “Waarom kiezen voor vindbaarheid optimalisatie als ik zonder inspanning bovenaan in Google kan komen met Google AdWords?” In deze blog leg ik het verschil uit tussen de twee internet marketing instrumenten. Johan Cruijf zei ooit ‘ieder voordeel heb zijn nadeel”. Dat geldt ook voor Google Adwords en vindbaarheid optimalisatie.

Overzicht Google bij een zoekopdracht

U heeft nog geen idee wat voor voetbalschoenen u wilt kopen en gaat onderzoek doen op het internet. U typt in Google “voetbalschoenen” in, dan zou het kunnen dat u een overzicht hebt net als de onderstaande afbeelding.

De rood gemarkeerde websites zijn Google Adwords advertenties. Het blauw gemarkeerde geeft een overzicht van de websites die zich richten op hoger in Google komen. Dit noemt men ook wel de natuurlijke zoekresultaten.

Wat is Google Adwords?

Google AdWords is een advertentie programma waarmee u in een korte tijd bovenaan in Google te vinden bent (rood gemarkeerde vakken). In een uur tijd is een Google Adwords campagne opgezet, vervolgens zal uw website binnen twee uren zichtbaar zijn op de zoekwoorden die benoemd zijn in de campagne.

Stickers drukken

Voordelen

  • U kunt gemakkelijk en doelgericht een advertentie starten.
  • De Google Adwords advertentie zal binnen enkele uren zichtbaar zijn.
  • U betaalt alleen wanneer er op uw advertentie geklikt wordt.

Nadelen

  • U betaalt voor elke bezoeker die via de advertentie op uw website terecht komt
  • Geen blijvend effect, stopt de advertentie dan bent u onvindbaar in Google.
  • Vaak hoge kosten per klik en  weinig rendement

Wat is vindbaarheid optimalisatie? (Zoekmachine optimalisatie)

Zoekmachine optimalisatie is een proces om in de natuurlijke zoekresultaten van Google goed te scoren. In de afbeelding is dit het blauw gemarkeerde gedeelte. Het voordeel van vindbaarheid optimalisatie is dat u gratis bezoekers ontvangt op de website. Er wordt niet betaald per klik. Het is een langdurig proces om goede resultaten te behalen en vast te houden in de natuurlijke zoekresultaten. Er zal wel kennis vereist zijn om hoge posities genereren. Vaak worden internet marketing bedrijven ingezet om het gewenste resultaat te bereiken.

Voordelen

  • Niet betalen per klik
  • Hogere conversie dan Adwords (meer aanvragen en aankopen)
  • Weinig kosten
  • De website wordt kwalitatief sterker

Nadelen

  • vergt veel tijd en energie
  • Vereist veel kennis
  • Lange termijn

 Conclusie

Het advies is om structureel gebruik te maken van vindbaarheid optimalisatie. Hoe eerder u hiermee begint, hoe sneller u Hoger in Google komt. Uit onderzoek is gebleken dat de bezoekers via een advertentie vaak meer vergelijkend zijn, waardoor de conversie lager zal zijn dan een bezoeker vanuit de natuurlijke zoekresultaten.

Denk hierbij wel goed na over:

  • Strategie
  • Zoekwoorden
  • het doel van de website
  • de haalbaarheid t.o.v. de concurrentie.

 

Voor meer info : volg de link